Legenda on “läpänheittopeli” jota pelattiin kaveriporukalla ensimmäistä kertaa melkein 20 vuotta sitten. Peli kehiteltiin illanvietteeksi ennen livahtamista kaupungin yöhön ja peli sai nimensä ja teemansa silloisista jutunaiheista.
Käpyrauhasvaivainen Härski Signaporen reissulla
Alkuperäinen ajatus pelissä oli kertoa joku legenda – eli tarunhohtoinen kertomus omista tai jonkun muun edesottamuksista esimerkiksi edellisenä viikonloppuna. Muut saivat ottaa osaa tarinaan ja kertoa oman näkemyksensä tapahtumien kulusta. Tämä ei kuitenkaan ole mikään kiveen hakattu sääntö, vaan tarinoita on mahdollista kertoa periaatteessa mistä tahansa lähtökohdista tai mistä vain lajityypistä – vaikka tarinoita fantasiamiljöössä tai huhuja joulupukin pajalta.
Säännöt ja tavoite menevät kutakuinkin näin: on sanakortteja, erikoiskortteja ja lopetuskortteja. Erikoiskorteilla voi lyödä kapuloita tarinointivuorossa olevan pelaajan rattaisiin tai vaikkapa varastaa vuoron tai siirtää sen jollekin toiselle pelaajalle. Tarinaa kertoessa saa pelata sanakortin, jos kortissa esiintyvä sana esiintyy tarinassa. Kun kaikki sanakortit on pelannut, saa pelata piilossa olevan lopetuskorttinsa. Ensimmäisenä lopetuskorttinsa pelannut pelaaja on voittaja – eli LEGENDA.
Pari kolme vuotta sitten kortit löytyivät jostain tavarakätköistäni ja kirjoitin vanhat kortit uusiksi hieman pienemmille korteille. Samalla hiukan tuunasin joitain “epäkorrekteja” kortteja. Kortit otettiin mukaan Ropeconiin ja peliä testattiin parhaimmillaan toistakymmentä kertaa illassa. Kortteja ja sääntöjä viilattiin pelaamisen ohella ja pelaaminen alkoi toimia hiukan sujuvammin. Vaikka perusidea on yksinkertainen, siitä huolimatta legendassa on ollut paljon hiomista ja on jonkin verran vieläkin.
Pelin parissa oli hauskaa vaikka ajoittain peli olikin aika hektinen ja jutut kävivät välillä tosi levottomiksi. Erikoisemmista korteista alkoi myös muodostua omia tunnusomaisia hahmojaan kerrottuihin tarinoihin. Sana “Härski” kääntyikin Härski-nimiseksi tyypiksi, jolla sattui olemaan käpyrauhasvaivaa. Tämä johti hieman jumittuneisiin sisäpiirin juttuihin ja sen korjaamiseksi tehtiin jälleen pieniä viilauksia. Seuraavaksi tehtiin pelin ensimmäinen beta-testauspakka.
Beta-versio
Ropeconia varten tuli teetettyä toukokuussa 2015 muutama kappale beta-pakkoja hieman vakavampaa testaamista varten. Samalla peliä tuunattiin hieman “perheystävällisimmäksi” muuttamalla muutama alatyylin kortti hieman monitulkintaisemmaksi.
Isona muutoksena peliin lisättiin eri värisiä – tai maisia – kortteja, jonka tarkoituksena on rajoittaa korttien pelaamista liian nopeasti kädestä. Toisena uudistuksena peliin lisättiin kuvakortit, jotka pelaaja saa tulkita kuten itse parhaaksi katsoo. Tällä saadaan kortteihin hiukan enemmän hyvälaatuista tulkinnanvaraa ja yllätysmomenttia
Kenties suurimpana edistysaskeleena beta-pakkaan tehtiin ensimmäiset kirjalliset säännöt pelistä parille pelikortille. Tarkoitus olisi palautteen perusteella hioa sääntöjä entisestään ja tilkkiä sinne jääneitä aukkoja selkeyden tai pelin sujuvuuden suhteen. Nyt on jo tullut muutamia mainioita kehitysideoita, jotka tullaan ottamaan seuraaviin versioihin mukaan.
Mitä seuraavaksi?
Korttien ja sääntöjen viilaamista jatketaan edelleen, mutta peli alkaa olla jo aika valmis. Kohta puoliin pitää alkaa miettiä olisiko Legendaa kohtaan kenties isompaakin kiinnostusta ja kesällä 2015 on tulossa jonkinlainen ennakkotilausmahdollisuus kiinnostuksen kartoittamiseksi. Joten, eiköhän palata asiaan, kun kelit hiukan lämpenee.